محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 5
  • بازدید دیروز : 7
  • بازدید کل : 5793

تحقیق درباره اسراف و تبذير در قرآن و سنت


تحقیق درباره اسراف و تبذير در قرآن و سنت

↓↓ لینکدانلودوخریدپایینتوضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:37

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

 

مقدمه

 

دين مقدس اسلام بهره‏ بردارى مشروع از نعمت هاى الهى و زيباييهاىزندگى را مباح و روا و اسراف و زياده‏ روى را حرام و ناروا مى‏داند و اين بدان جهتاست كه مسلمان به تناسب امكانات و توانايى و كارآيى خود، در برابر جامعه مسؤوليت دارد. در اين صورت فرد اسرافكار قهرا از اجراى مسؤوليت و تعهدات اجتماعى خودبازمى‏ماند و از اين رهگذر بر پيكر جامعه ضربه مى‏زند.

 

قرآن مجيد اين حقيقت را در ضمن مباحث اجتماعى در قالبهايى زيبا بيان مى‏كند و با هشدار به پيروان خود مى‏فرمايد: (و انفقوا فى سبيل الله ولاتلقوابايديكم الى التهلكة) (1) يعنى در راه خدا انفاق كنيد و با دستهاى خود، خود را به هلاكت و نابودى نيفكنيد. از اين آيه شريفه چنين استفاده مى‏شود كه اگر مال در راه خدا و به سود جامعه و رفع نيازمنديهاى مردم مصرف نشود سرنوشت آن جامعه و ملت‏بههلاكت و سقوط مى‏انجامد.

 

صرف‏ نظر از اهميت‏ خوددارى از اسراف و تبذير در دين از نظرموقعيت‏ خاص كشور اسلامى كه در محاصره حكومتهاى سلطه‏ گر قرار گرفته اگر ما بتوانيمتجملات زندگى را حذف كنيم و رعايت اقتصاد و ميانه‏روى را در همه حال مدنظر و برنامهعمل قرار دهيم، به استقلال كشور كمك كرده‏ايم و به پيروزى نهايى نزديكتر شده‏ايم. در نتيجه اين شعار را در اقصى نقاط عالم و دنياى اسلام و بالاخص ايران اسلامى اعلامكرده‏ايم كه ما از تنگناهاى اقتصادى نمى‏هراسيم و قدرت آن را داريم كه روى پاى خودبايستيم و به هيچ قدرتى جز خداوند متعال متكى نيستيم.

 

 

 

مفهوم اسراف

 

راغب اصفهانى مى‏گويد: «السرف تجاوز الحد فى كل فعل يفعلهالانسان‏» (2) اسراف به معنى تجاوز از حد و معيار در هر كارى است كه از انسان سربزند، گرچه استعمال آن در موارد زياده‏روى در انفاق مال بيشتر است و گاهى به خروجاز اعتدال در مقدار خرج مال و زمانى هم به چگونگى بذل مال و مورد آن اطلاق مى‏شود. اما بنا به مفهوم سخن راغب و روح معنى «كل فعل‏» و بر پايه شواهد فراوان در قرآن وحديث، اسراف به هر گونه تجاوزكارى و زياده‏روى گفته مى‏شود و در هر حال اسراف عملىاست ممنوع و محكوم، و مورد خشم و انزجار خداوند متعال است و از آن به شدت منع شدهاست.

 

خداوند در سوره اعراف مى‏فرمايد: «كلوا واشربوا ولاتسرفوا انهلايحب المسرفين‏» (3) بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوستندارد.

و...

 


مبلغ قابل پرداخت 21,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ شهریور ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 78

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما